Sfaturi privind achizitia unui autovehicul folosit
Avantaje :
# Pret prietenos , mai ieftina .
# Echipări suplimentare de confort si siguranta mai multe fata de una noua cu pret mai mic .
# Posibilitatea de a negocia si de a testa numeroase modele pentru a gasi masina potrivita.
Dezavantaje :
# Puteti cumpara din greseala o masina care a suferit un accident , furata , reparata pentru vanzare
#Nu stiti cum a fost exploatata .
# Lipsa garantiei .
# Valoarea de revanzare poate scadea si mai mult daca descoperiti vicii ascunse.
# Pret prietenos , mai ieftina .
# Echipări suplimentare de confort si siguranta mai multe fata de una noua cu pret mai mic .
# Posibilitatea de a negocia si de a testa numeroase modele pentru a gasi masina potrivita.
Dezavantaje :
# Puteti cumpara din greseala o masina care a suferit un accident , furata , reparata pentru vanzare
#Nu stiti cum a fost exploatata .
# Lipsa garantiei .
# Valoarea de revanzare poate scadea si mai mult daca descoperiti vicii ascunse.
Ideal este sa studiati inainte diverse site-uri si sa studiati parametrii tehnici dar trebuie sa stiti sa raspundeti foarte clar la urmatoarele intrebari :
# Diesel sau benzina (+/- Gpl ) hibride sau mixte .
# Masina va fi folosita mai mult in oras sau extern .
# Familie sau afacere .
# Se fixeaza un buget bine gandit (niciodată nu faceti rate pentru masină SH )
ATENTIE! Daca avem un buget de 3000 de euro un neamt cumpara o masina de 1000 euro iar un roman cumpara o masina de 5000 euro .
# Fixam tipul de caroserie ,motorizare si dotari minime pe care la cautam , tara de provenienta .
# In conditiile actuale trebuie stabilit foarte clar modelul si motorizarea pentru a sti in ce norma EURO este masina incadrata pentru ca apoi sa se plateasca taxa de prima inmatriculare care de multe ori reprezinta mai mult decat valoarea masinii. In conditiile in care masina este deja inmatriculata in Romania trebuie verificat daca are taxa platita la ANAF.
# Recomandata achizitionarea direct de la proprietar si evitati pe cat puteti targurile auto .
# Trebuie putina documentare pentru a sti sa verificati unde este seria de sasiu si cea de motor dar si ce documente trebuie sa primiti (variaza in functie de tara de provenienta ) .
# Evitati masinile de firma si cele care au semne ca au fost in regim de taxi .
# Evitati masinile care au suferit modificari neautorizate inclusiv de gestiune soft motor ( tunning , remapari , box-uri marire putere motor ) .
# Atentie mare si la numarul de kilometri din bord . Costa doar 50 euro o resetare a kilometrilor.
In momentul in care se porneste cautarea trebuie avut in vedere ca „Masina il caracterizeza pe om , si viceversa „ .
Din pacate nici oferta din parcurile auto din Romania nu este tocmai cinstita .
Din experienta vizualizarii unor masini pentru prieteni am gasit masini care in foto erau „ liceu „ si in realitate erau „ muzeu „ .
Recomand achizitia directa de la proprietar .
Asfel puteti solicita toate informatiile inclusiv un istoric al reparatiilor si prin contactul telefonic si cel real puteti vedea ce fel de om a condus si intretinut masina .
Sa presupunem ca am gasit o masina care ne place in prima faza si contactam vanzatorul .
Deoarece in societatea noastra este plin de persoane cu un caracter dubios recomandabil este sa fim foarte atenti si daca gasim o defectiune de care vanzatorul nu a amintit dar avem banuiala ca stia , plecam fara nici o remuscare sa cautam alta masina .
Prima impresie conteaza si daca apare o persoana dubioasa renuntati fara nici o retinere.
Recomandabil este sa fiti insotit de cineva priceput si chiar daca nu este intotdeauna 4 ochi vad mai multe si mai bine dacat 2 .
De regula se incepe cu o inspectie exterioara :
# Verificari asupra vopselei sa nu existe diferente de nuanta , valuri , adancituri, ondlatii , scursuri sau „ coaja de portocala „ .
Daca gasiti asa ceva , cu siguranta masina a avut un incident si a fost reparat a neprofesional .
# Verificare vizuala a elementelor de cauciuc de la parbriz , luneta si geamuri laterale .
Si aici se pot vedea urme de vopsea sau montaj incorect in urma unei interventii facute de mantuiala .
# Verificare a liniei masinii si a structurii sa nu fie deformate . Lufturile de inchidere trebuie sa fie toate uniforme .
# Toate elementele exterioare sa existe . Stergatoare , oglinzi ,capace , embleme , etc . Verificari in interior :
# Verificarea functionarii fiecarui buton ( AC , inchidere , geamuri electrice , ventilatie , recirculare , faruri , semnalizare , reglaj scaun sofer , etc . )
# Vizual se verifica tapiteria sa nu aiba rupturi , pete sau petice .
# In interior trebuie sa fie un miros placut , in nici un caz miros de combustibil sau tutun .
Compartimentul motor si tehnic : # Totul sa fie curat , sa nu se observe vreo scurgere de ulei , combustibil , antigel sau altele .
# Zgomotul motorului trebuie sa fie uniform fara batai sau scartiit , fara zgomote ascutite sau sincope .
# Pe parbriz si geamurile laterale este scrisă data fabricatiei geamului , verificaţi ca toate geamurile sa aiba aceeaşi data .
De obicei parbrizul este schimbat cel mai des .
# Verificati starea anvelopelor sa nu fie uzate neuniform si sa corespunda dimensiunile lor cu cele din actele masinii .
Dupa inspectia vizuala ar trebui facuta o proba de drum .
Ideal ar fi ca vanzatorul sa fie de acord sa conduceti masina .
Puteti fi refuzat , si pe buna dreptate uneri pentru ca nici vanzatorul nu va cunoaste si nu stie ce fel de sofer sunteti si pot sa apara probleme si cu asigurarea .
In acest caz propuneti un test drive intr-o zona fara circulatie in care riscul unui accident sa fie minim .
Proba de drum :
# Verificati modul de lucru al ambreiajului . Accelerati treptat si brusc sa vedeti daca nu apar simtome de patinaj sau ambreiere incorecta .
# Franati treptat , dar si brusc pentru a verifica eficacitatea franelor , daca sunt discuri sau tamburi ovalizati si daca la frinarea brusca intra ABS-ul in functiune .
# Directia trebuie sa fie lina sa nu aveti efort in volan si masina sa tina directia inainte .
# Transmisia sa mearga lin si sa gasiti toate treptele de viteza inclusiv cea de mers inapoi .
# Atentie in tot timpul testului sa nu apara vreun zgomot anormal .
# Functionarea motorului trebuie sa fie corecta sa raspunda rapid la comenzi si spionati oglinda retrovizoare sa vedeti daca apare fum in sarcina si la turatii ridicate .
# Verificati sistemul de suspensie prin urcarea si coborirea unei borduri si incercati rularea pe o zona mai denivelata sau cu gropi fara sa abuzati de masina .
Daca totul corespunde recomandabil este sa solicitati apoi o verificare autorizata , pe care o sa o platiti , la un service auto .
De regula o testare electronica este in jur de 50 – 100 ron iar o diagnoza mecanica cu urcarea masinii pe elevator este in jur de 70 – 100 ron.
La capitolul negociere depinde de fiecare cum doreste sa procedeze .
Personal nu sunt adeptul „ tiganelii „ sau „ stiti eu atiti bani am „ .
Sunt vremuri grele pentru toti .
Daca masina este in regula si a trecut toate testele oferitii vanzatorului banii ceruti , dar daca au aparut probleme puteti face o evaluare a costurilor si atunci vedeti daca ajungeti la un consens .
Daca nu , reluati procedura pana gasiti masina dorita .
Mult succes !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu