Avantaje :
# Pret prietenos , mai ieftina .
# Echipări suplimentare de confort si
siguranta mai multe fata de una noua cu pret mai mic .
# Posibilitatea de a negocia si de a testa
numeroase modele pentru a gasi masina potrivita.
Dezavantaje :
# Puteti cumpara din greseala o masina care a suferit
un accident , furata , reparata pentru
vanzare
#Nu stiti cum a fost exploatata .
# Lipsa garantiei .
# Valoarea de revanzare poate scadea si mai
mult daca descoperiti vicii ascunse.
Ideal este sa studiati inainte diverse
site-uri si sa studiati parametrii tehnici dar trebuie sa stiti sa raspundeti
foarte clar la urmatoarele intrebari :
# Diesel sau benzina (+/- Gpl ) hibride sau
mixte .
# Masina va fi folosita mai mult in oras sau
extern .
# Familie sau afacere .
# Se fixeaza
un buget bine gandit (niciodată nu faceti
rate pentru masină SH ) ATENTIE! Daca avem un buget de 3000 de euro un neamt
cumpara o masina de 1000 euro iar un roman cumpara o masina de 5000 euro .
# Fixam tipul de caroserie ,motorizare si
dotari minime pe care la cautam , tara de provenienta .
# In conditiile actuale trebuie stabilit
foarte clar modelul si motorizarea pentru a sti in ce norma EURO este masina
incadrata pentru ca apoi sa se plateasca taxa de prima inmatriculare care de multe ori reprezinta mai mult decat
valoarea masinii.In conditiile in care masina este deja inmatriculata in
Romania trebuie verificat daca are taxa platita la ANAF.
# Recomandata achizitionarea direct de la proprietar
si evitati pe cat puteti targurile auto .
# Trebuie putina documentare pentru a sti sa
verificati unde este seria de sasiu si cea de motor dar si ce documente trebuie
sa primiti (variaza in functie de tara de provenienta ) .
# Evitati masinile de firma si cele care au
semne ca au fost in regim de taxi .
# Evitati masinile care au suferit modificari
neautorizate inclusiv de gestiune soft motor ( tunning , remapari , box-uri
marire putere motor ) .
# Atentie mare si la numarul de kilometri din
bord . Costa doar 50 euro o resetare a kilometrilor.
In momentul in care se porneste cautarea
trebuie avut in vedere ca „Masina il caracterizeza pe om , si viceversa „ .
Evitati sa cumparati de la geambasii mancatori de seminte si ascultatori de
manele care va vor asigura ca pierdeti
afacerea vietii voastre . Din pacate nici oferta din parcurile auto din Romania
nu este tocmai cinstita . Din experienta vizualizarii unor masini pentru prieteni
am gasit masini care in foto erau „ liceu „ si in realitate erau „ muzeu „ .
Recomand achizitia directa de la proprietar . Asfel puteti solicita toate
informatiile inclusiv un istoric al reparatiilor si prin contactul telefonic si
cel real puteti vedea ce fel de om a condus si intretinut masina .
Sa presupunem ca am gasit o masina care ne place in prima faza si contactam vanzatorul .
Deoarece in societatea noastra este plin de
persoane cu un caracter dubios recomandabil este sa fim foarte atenti si daca
gasim o defectiune de care vanzatorul nu a amintit dar avem banuiala ca stia ,
plecam fara nici o remuscare sa cautam alta masina .
Prima impresie conteaza si daca apare o persoana
dubioasa renuntati fara nici o retinere.
Recomandabil este sa fiti insotit de cineva
priceput si chiar daca nu este intotdeauna 4 ochi vad mai multe si mai bine
dacat 2 .
De regula se incepe cu o inspectie exterioara
:
# Verificari asupra vopselei sa nu existe
diferente de nuanta , valuri , adancituri, ondlatii , scursuri sau „ coaja de
portocala „ . Daca gasiti asa ceva , cu siguranta masina a avut un incident si
a fost reparat a neprofesional .
# Verificare vizuala a elementelor de cauciuc
de la parbriz , luneta si geamuri laterale . Si aici se pot vedea urme de
vopsea sau montaj incorect in urma unei interventii facute de mantuiala .
# Verificare a liniei masinii si a structurii
sa nu fie deformate . Lufturile de inchidere trebuie sa fie toate uniforme .
# Toate elementele exterioare sa existe .
Stergatoare , oglinzi ,capace , embleme , etc .
Verificari in interior :
# Verificarea functionarii fiecarui buton ( AC
, inchidere , geamuri electrice , ventilatie , recirculare , faruri ,
semnalizare , reglaj scaun sofer , etc . )
# Vizual se verifica tapiteria sa nu aiba
rupturi , pete sau petice .
# In interior trebuie sa fie un miros placut ,
in nici un caz miros de combustibil sau tutun .
Compartimentul motor si tehnic :
# Totul sa fie curat , sa nu se observe vreo
scurgere de ulei , combustibil , antigel sau altele .
# Zgomotul motorului trebuie sa fie uniform
fara batai sau scartiit , fara zgomote ascutite sau sincope .
# Pe parbriz si geamurile laterale este scrisă data fabricatiei geamului ,
verificaţi ca toate geamurile sa aiba aceeaşi data . De obicei parbrizul este
schimbat cel mai des .
# Verificati starea anvelopelor sa nu fie
uzate neuniform si sa corespunda dimensiunile lor cu cele din actele masinii .
Dupa inspectia vizuala ar trebui facuta o
proba de drum . Ideal ar fi ca vanzatorul sa fie de acord sa conduceti masina
.Puteti fi refuzat , si pe buna dreptate uneri pentru ca nici vanzatorul nu va
cunoaste si nu stie ce fel de sofer sunteti si pot sa apara probleme si cu
asigurarea . In acest caz propuneti un test drive intr-o zona fara circulatie
in care riscul unui accident sa fie minim .
Proba de drum :
# Verificati modul de lucru al ambreiajului .
Accelerati treptat si brusc sa vedeti daca nu apar simtome de patinaj sau
ambreiere incorecta .
# Franati treptat , dar si brusc pentru a
verifica eficacitatea franelor , daca sunt discuri sau tamburi ovalizati si
daca la frinarea brusca intra ABS-ul in functiune .
# Directia trebuie sa fie lina sa nu aveti
efort in volan si masina sa tina directia inainte .
# Transmisia sa mearga lin si sa gasiti toate
treptele de viteza inclusiv cea de mers inapoi .
# Atentie in tot timpul testului sa nu apara
vreun zgomot anormal .
# Functionarea motorului trebuie sa fie
corecta sa raspunda rapid la comenzi si spionati oglinda retrovizoare sa vedeti
daca apare fum in sarcina si la turatii ridicate .
# Verificati sistemul de suspensie prin urcarea
si coborirea unei borduri si incercati rularea pe o zona mai denivelata sau cu
gropi fara sa abuzati de masina .
Daca totul corespunde recomandabil este sa
solicitati apoi o verificare autorizata , pe care o sa o platiti , la un
service auto . De regula o testare electronica este in jur de 50 – 100 ron iar
o diagnoza mecanica cu urcarea masinii pe elevator este in jur de 70 – 100 ron.
La capitolul negociere depinde de fiecare cum
doreste sa procedeze . Personal nu sunt adeptul „ tiganelii „ sau „ stiti eu
atiti bani am „ . Sunt vremuri grele pentru toti . Daca masina este in regula
si a trecut toate testele oferitii vanzatorului banii ceruti , dar daca au
aparut probleme puteti face o evaluare a costurilor si atunci vedeti daca
ajungeti la un consens .
Daca nu , reluati procedura pana gasiti masina
dorita .
Mult succes !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu